مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت :

تعدیل قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان با توزیع مرغ منجمد

قیمت مرغ ۶ شهریور | قیمت مرغ در بازار میوه و تره بار

براساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، هر کیلو مرغ کامل تازه به قیمت ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۷۷۹۷۰
قیمت مرغقیمت مرغ با فراز و نشیب های شدیدی در بازار همراه شد . عمده دلیل نوسان قیمت مرغ را تامین نهاده ها می دانند. اما در ماه های اخیر دولت سعی در کنترل قیمت مرغ با تامین بازار داشته است؛ چرا که بالا رفتن قیمت مرغ می تواند منجر به حذف یکی از عمده ترین منابع پروتئینی از سبد غذایی مردم شود. اما قیمت مرغ امروز در میادین میوه و تره بار چقدر تعیین شد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، براساس نرخنامه امروز سازمان مدیریت میادین هر کیلوگرم مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) با قیمت ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت انواع گوشت مرغ، قطعه‌بندی، بسته‌بندی، فرآورده‌ها و انواع آلایش خوراکی تازه مرغ به شرح زیر اعلام شده است؛
 
قیمت مرغ

قیمت مرغ در دیگر کشورها

در حالی که قیمت هر کیلوگرم مرغ داخلی در بازار کشورمان ۵۴ هزار تومان و در آرژانتین به عنوان ارزان‌ترین کشور ۳۶ هزار تومان است، این سوال پیش می آید که شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ های وارداتی ۱۴ هزار تومانی را چگونه محاسبه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار در محدود ۵۴ هزار تومان است که هنوز به حداکثر قیمت مصوب ۵۹۸۰۰ تومانی خود نرسیده است؛ هرچند بر اساس گزارش‌های میدانی این محصول در برخی نقاط تهران به شکل غیرقانونی تا ۶۴ هزار تومان نیز به فروش می رسد.

در حالی که قیمت مصوب مرغ و حتی قیمت های فعلی این محصول در بازار، مورد اعتراض مرغداران قرار گرفته است، خبر رسید شرکت پشیتبانی امور دام قیمت مرغ های وارداتی منجمد را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد؛ هرچند دبیر انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده خام دامی نیز قیمت تمام‌شده مرغ را بیشتر از این دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید قیمت هرکیلوگرم از این محصول به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ منجمد وارداتی ۱۴ یا ۱۶ هزار تومانی (با احتساب هزینه های واردات) تفاوت عمیقی با قیمت این محصول در ایران دارد.

با نگاهی به قیمت های روز جهانی نیز مشخص می شود که قیمت هر کیلوگرم مرغ در آرژانتین به عنوان ارزان ترین کشور ۱.۳۹ دلار و هنگ‌کنک به عنوان گران قیمت ترین ۱۱ .۱۷ دلار است و این محصول در کشور همسایه ترکیه ۱.۹۷ دلار و پاکستان ۱.۸۳ دلار است.

با در نظر گرفتن قیمت دلار نیمایی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ آرژانتینی ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان و ترکیه ای ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان می شود که سنخیتی با قیمت‌های یاد شده ندارد.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده از انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده خام دامی مشخص شد که تعیین قیمت فروش ۱۴ هزار تومانی برای مرغ های منجمد وارداتی مربوط به مرغ‌هایی است که ستاد تنظیم بازار در اسفند ۱۳۹۹ مصوب کرده و با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است.

قیمت مرغ

تغییرات قیمت مرغ و گوشت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰

اما اینکه در بازار داخل وضعیت قیمت گوشت قرمز و مرغ به چه صورتی بوده باید اشاره کرد که این اقلام و به ویژه گوشت مرغ، تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی قرار داشته‌اند؛ به این دلیل که از هفت قلم اساسی که با این ارز وارد کشور می‌شد بیش از ۵۰ درصد واردات مربوط به نهاده تولید دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا بوده است که بعد از حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه آن به مصرف کننده، در تورم خرداد بروز کرده است.

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در خرداد امسال نشان می‌دهد که هر کیلو گوشت گوسفند که در خرداد سال گذشته به طور متوسط حدود ۱۳۵ هزار تومان فروش رفته به ۱۷۰ هزار تومان در اردیبهشت امسال و ۱۸۳ هزار تومان در خرداد رسیده و گوشت گوسفند تا بیش از ۲۱۲ هزار تومان هم در ماه گذشته فروش رفته است.

بر این اساس قیمت گوشت گوسفند در خرداد، ۷.۴ درصد نسبت به اردیبهشت امسال و ۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد پارسال افزایشی شده است.

تغییرات قیمت گوشت گوساله و گاو نیز حاکی از افزایش ۵۲ درصدی نسبت به خرداد پارسال است؛ به طوری که هر کیلو از این کالا به طور متوسط ۱۲۷ هزار تومان در خرداد سال گذشته قیمت خورده که به ۱۶۶ هزار تومان در اردیبهشت و ۱۹۳ هزار تومان در خردادماه رسیده است. هر کیلو گوشت گاو و گوساله در ماه پیش تا بیش از ۲۳۸ هزار تومان هم فروش رفته است.

اما وضعیت قیمت مرغ نشان دهنده رشد ۶۸.۴ درصدی آن در خرداد امسال است. هر کیلو مرغ در این ماه به طور متوسط ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان و حتی تا ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروش رفته است.

این کالا در خرداد پارسال حدود ۲۷ هزار تومان و در اردیبهشت امسال ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که بیانگر رشد ۳۲.۵ درصدی در فاصله اردیبهشت تا خرداد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها